00-TALETS BÄSTA LÅTAR! PLATS 45-36

Så, vi fortsätter listan. Vill för övrigt tillägga att eftersom jag typ inte lyssnar på ny musik så kan den här listan vara något begränsad vad gäller låtar av mer "modernt" slag :P
45: Beauty And The Beast - Nightwish: En ambitiös låt, som oftast när det gäller Nightwish. Överproducerat, kanske. Men den första halvan av låten är riktigt bra, grymt snyggt intro och riktigt bra sång. Men andra halvan är dock segare, vilket annars skulle gett den här låten en högre placering.
44: Hard Rock Hallelujah - Lordi: För att citera Mårten: "Det här kan ju inte vara med i Melodifestivalen... det här är ju musik!". Nu gillar jag faktiskt en del, en del, musik som varit med i melodifestivalen genom åren. Men att ett metalband vann Eurovision var riktigt coolt. Dock vann dom inte bara på sina monstermasker - låten är en riktigt bra metallåt!
43: Falling Down - Takida: En äldre låt från Takida. Var tillsammans med Score och nån mer de första låtar jag hörde med Takida. Tror det var 2003. Var min favoritlåt då, riktigt så bra är den inte längre, men den får ändå en plats på denna lista.
42: Different World - Iron Maiden: Inledningsspåret från Iron Maidens mästerverk "A Matter of Life and Death" (6 låtar med på denna lista), är en klassisk Maiden-rocker. Smattrande trummor, häftigt gitarriff och Bruce Dickinson som sjunger bättre än nånsin!
41: Thorn Without a Rose - Edguy: Definitivt en av Edguys bästa ballader. Låten sätter sig i skallen och är en höjdpunkt från deras senaste skiva Tinnitus Sanctus. 
40: Burning Inside - Takida: Från Takidas debutalbum Make You Breathe. Inleds med ett enkelt gitarrkomp, fylls på eftersom och briserar i en klappvänlig refräng. En del snyggt gitarrjobb i låten för övrigt. Definitivt en av Takidas bästa låtar.
39: Eva - Nightwish: Första singeln som släpptes efter att Tarja Turonen lämnat band. För min del så föredrar jag den nya sångerskan Anette, jag är inte så mkt mer opera och Anette har mer känsla i rösten. Eva är en mycket vacker ballad med snyggt arrangerade stråkar. Snyggt gitarrsolo också och imponerande sång.
38: Beezleboss - Tenacious D: Definitivt en av de coolaste låtarna på listan! JB:s and KG:s uppgörelse med djävulen från slutet av Pick of Destiny är definitivt den låt som sjungits flest gånger framför en kamera under 00-talet, iallafall de senaste två åren. Bortsett från att den är fruktansvärt rolig, framförallt om man sjunger själv, så är den musikaliskt bitvis riktigt bra. Framförallt JB:s och KG:s försök att vinna rock-off:en är riktigt grymt, och där kan man digga ordentligt! Jag vet inte hur många gånger jag och Simon sjungit den här i bilen haha :D
37: Nu Har Pappa Laddat Bössan - Magnus Uggla: 2000-talet har inte varit Ugglas starkaste decennium. Dock har han ändå gjort en hel del bra låtar. Det här är en av dom. Bra drag i den, och det är väl kanske bäst att hålla sig ifrån Ugglas dotter om man lyssnar på texten :P
36: King of Fools - Edguy: Rockweekend 2009! Edguy hade spelat för mig mest okända låtar och utnyttjat sin tid ngt konstigt (fem minuters trumsolo!!!:S). Men det här är en hård låt som passar bra att hoppa och headbanga och sjunga med till! Var ingen av mina favoriter tidigare men har växt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0